365 dagen mediteren

Het is al weer een half jaar geleden dat ik voor het eerst schreef over mijn headspace reis en mijn beginnende ervaringen met mediteren. Ik heb mezelf toen vastgebeten in het doel om 365 onafgebroken achter elkaar elke dag te mediteren met behulp van de app van Headspace. Gisterochtend heb ik mijn doel gehaald! En daar ben ik best trots op!

365 dagen mediteren

 

 

Is mediteren leuk om te doen, iedere dag weer?

Ehm… nee, niet altijd. De opbouw van de meditaties zijn elke dag en in ieder onderwerp hetzelfde. De verschillende onderwerpen hebben wel allemaal hun eigen visualisatie oefening maar voor veel onderwerpen komt het ook op hetzelfde idee neer. Het gaat dan ook om “training the mind”. Er wordt wel eens gezegd dat je 10.000 uren moet trainen om ergens écht heel goed in te worden. Of het nu gaat over voetbal, athletiek, jongleren, piano spelen of meditatie; je moet heel vaak dezelfde handelingen oefenen om ze onder de knie te krijgen. Mediteren moet je eigenlijk ook zien als training en sommige trainingen gaan nu eenmaal beter dan anderen. Ik zit nu op 110 trainingsuren (met een kwartiertje per dag gaat het nu eenmaal niet zo hard) dus dan kan je ongeveer nagaan waar ik sta 😉

Heeft mediteren mij helemaal zen, verlicht en vrij van gedachten gemaakt?

Haha, nee! Zeker niet! Dat is ook helemaal niet de insteek van meditatie. De grootste misvatting is dat het doel van mediteren is om je hoofd vrij te maken van gedachten. Maar… dat kan helemaal niet. Het doel van meditatie is om je juist bewust te zijn van een gedachte die langs komt dwarrelen en deze los te laten door je weer te focussen op de oefening. Een jaar geleden bracht ik ongeveer driekwart van de oefening door verstrikt tussen gedachten en opschrikkend als Andy (de stem van Headspace) weer iets zei. Nu dwalen mijn gedachten alsnog wel eens af, maar ik ben me er veel sneller van bewust en ik heb Andy niet meer nodig om mijn focus terug te brengen naar de oefening.

mediteren in Amerika

Waar mediteer ik dan nog voor?

Nou, in mijn eerdere blog van een half jaar geleden schreef ik al over een aantal dingen in mij die aan het veranderen waren. Zo ben ik me sneller bewust als ik afgeleid ben door gedachten of meegesleept wordt door emoties. Te laat komen is minder “een ding” geworden, voor zowel mezelf als voor anderen. En ik merkte toen al dat mijn hekel aan routineklusjes (huishoudelijke taken, administratie) begon af te nemen. Nu zijn daar nog een aantal opvallende zaken bij gekomen:

  • Ik voel me minder gehaast, vooral op plekken waar het heel vol en druk is. Ik heb altijd op een volle trap vanaf het treinstation of in een overvolle winkelstraat de neiging gehad om in sneltreinvaart om vervelende, langzame mensen heen te zigzaggen. Dat is dus nu weg. Soms voel ik de neiging nog wel maar daar ben ik me dan van bewust. Ik weet dat ik er niks mee op schiet. Ik loop alleen maar mezelf op te fokken en mogelijk anderen om me heen te irriteren omdat ik ze afsnijdt. Dus ik ga gewoon een versnelling of twee, drie lager. Fuck it.
  • Ik kan me beter afsluiten voor storende geluiden op de achtergrond. Er is bijvoorbeeld een heel irritant fluittoontje die veel telefoons (helaas nog steeds) maken als er een bericht binnenkomt. Dat fluittoontje werkt mij dus echt mega op mijn zenuwen. Net als het rammen op de knop om de deuren van de trein te openen als de knop nog niet groen is. Soms komt geluid sowieso harder of anders binnen dan normaal. En ik heb het afgelopen jaar beter geleerd om die geluiden er te laten zijn zonder ze te laten doordringen.
  • Ik ben me veel sneller bewust als ik me niet prettig voel in een bepaalde situatie en waarom. En nog belangrijker: ik handel er ook steeds meer naar. Als contact met iemand niet goed voelt, dan sluit ik me af of ik maak het bespreekbaar. Als ik het niet naar mijn zin heb op een feestje, dan ga ik naar huis. Als ik geen zin heb om mijn tijd te buigen naar de wensen van anderen, dan doe ik dat dus niet. Soms kan het heel simpel zijn.
  • Tot slot merk ik dat ik me beter bewust ben van mijn gevoel van verzadiging. Ik voel beter wanneer ik vol zit en stop dan met eten, hoe lekker het ook is. En ik voel ook beter wanneer ik echt leeg ben of gewoon lekkere trek heb. Daarnaast valt me op dat ik langzamer eet. Ik heb meer aandacht voor wat ik in mijn mond stop, kauw beter voor ik door slik, leg af en toe mijn bestek even neer. Zonder dat ik me heb voorgenomen om “vanaf nu mindful te gaan eten” ofzo.

Ga ik verder met mediteren?

Voorlopig in ieder geval nog wel. Ik vind de veranderingen die ik heb gemerkt in mezelf best bijzonder dus ik ben nieuwsgierig naar waar het nog meer toe kan leiden. Het is inmiddels een gewoonte geworden dus het kost me geen wilskracht om er mee door te gaan. Misschien ga ik het wel in een ander jasje steken door een andere app te gebruiken. Buddify schijnt ook een goede te zijn bijvoorbeeld.

Wil je ook kennis maken met mediteren? Ik mag weer 3 maanden gratis Headspace weg geven! Dus mocht je interesse hebben, laat het me maar weten.

2 gedachten over “365 dagen mediteren

  1. Patricia

    Mooi geschreven weer, ik zit al maanden niet lekker in m’n vel en vooral in m’n hoofd. Ik denk dat meditatie me wel zal helpen maar aangezien m’n concentratie gehalte nu helemaal nul is zal deze app me wel kunnen helpen.

    Reageren
    1. admin Bericht auteur

      Dank je wel Patricia. Je zou eens kunnen beginnen met de gratis 10 eerste sessies van headspace om te kijken of het iets voor je is.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *