Alcohol en leefstijl

“Ahh, doe niet zo ongezellig” of “Ahh, doe niet niet zo saai”. “Ééntje kan toch wel?” Dit zijn zo ongeveer de standaard reacties als je in een sociale situatie zegt dat je geen alcohol hoeft. De afgelopen weken heb ik met een aantal verschillende mensen gesprekken gehad over alcohol en welke plaats alcohol kan hebben in een gezonde leefstijl. Het was dus onvermijdelijk om er een blog over te schrijven!

Alcohol: de effecten

Er zijn verschillende redenen voor mensen om alcohol te drinken. In de eerste plaats vinden veel mensen het lekker. Een mooi wijntje bij het eten of een koud biertje op een zomerdag kan ontzettend genieten zijn. Tot drie glazen werkt alcohol verdovend op de hersenen. Hierdoor raak je een beetje ontremd. Je wordt dan wat drukker, voelt je minder zelfbewust en maakt makkelijker contact met mensen. Dat is dan ook een tweede veel gehoorde reden om alcohol te drinken.

wijntje-broodje
Wanneer je meer dan 3 glazen drinkt dan treden al de minder leuke gevolgen van alcohol op. Je gaat jezelf (en je fietskunsten) overschatten. Je coordinatie wordt minder, net als je reactievermogen. Je gezichtsvermogen wordt beperkt (je krijgt tunnelvisie door verdoving van je buitenste oogzenuwen). Dit heb je allemaal zelf niet door, omdat je jezelf overschat.

Vanaf meer dan 7 glazen (afhankelijk van geslacht, gewicht en … laten we het de mate van “getraindheid” noemen) ontstaat er in sterk toenemende mate een desorientatie geconbineerd met roekeloosheid. Er kan nu misselijkheid gaan ontstaan en je geheugen wordt met het glas slechter. Gelukkig maar, want dan kan je je de volgende dag niet zo veel meer herinneren van hoe dronken je was.

Alcohol en afvallen: de nadelen

Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom alcohol je enorm kan saboteren als je probeert een paar kilo af te vallen. De lever is verantwoordelijk voor het afbreken van alcohol in het lichaam. Ruim 95% procent van de alcohol die je drinkt gaat via de lever. De lever doet 1 tot 1,5 uur over de afbraak van 1 standaardglas alcohol. Stel, je drinkt 6 glazen alcohol, wat op een verjaardagsfeestje, een festival of een avondje stappen helemaal niet gek is. Dan doet je lichaam er dus 6 tot 9 uren er over om die alcohol af te breken. Je kunt er niets aan doen om te zorgen dat dit sneller gaat. Dus het drinken van koffie of melk, veel bewegen, het nemen van een koude douche of vet eten voor of na de tijd, geen van deze oma-weet-raad-trucjes werken écht.

wine doesn't make you fat

In de tijd dat je lever bezig is met het afbreken van de alcohol gaat alle aandacht van het lichaam daar heen. Alle andere verwerkingsprocessen in je lichaam staan op dat moment stil. Er vind dus al die uren (afhankelijk van hoeveel je drinkt) geen vetverbranding plaats. Maar tegelijkertijd levert alcohol wél energie. Namelijk 7 kilocalorieën per gram. Dat is bijna net zo veel als vet en bijna twee keer zo veel als koolhydraten en eiwitten. Daarnaast werkt alcohol enorm eetlustopwekkend. Je moet toch toegeven dat patat of shoarma het lekkerst smaakt na een avond flink doorzakken… Alle energie die je binnen krijgt via je eten en drinken wordt dus opgeslagen (als vet) totdat je lichaam klaar is met het verwerken van de alcohol.

Last but not least zit er nog een flinke valkuil in de standaard maten voor alcohol. Voor bier is de “standaard” een tap-glas. Een flesje of een speciaalbiertje is dus al weer meer dan 1 standaard eenheid. En we kennen allemaal wel die vriendin, moeder, tante, buurvrouw of collega (you know who you are 😉 ) die twee of drie standaard eenheden wijn in 1 wijnglas weet te vangen. Op die manier denk je misschien dat je alcohol consumptie wel wat mee valt…. terwijl je dus eigenlijk veel meer drinkt dan dat je denkt.

Alcohol en een gezonde leefstijl: 8 tips

  1. De richtlijn voor het drinken van alcohol voor vrouwen is 1 standaardglas per dag en voor mannen 2 standaardglazen. Vooral op oudere leeftijd (senioren, 55+) wordt het steeds moeilijker voor het lichaam om alcohol af te breken en zijn deze richtlijnen dubbel belangrijk.
  2. Regelmatig komen er onderzoeken vrij die “bewijzen” dat een glas wijn per dag gezond is om bepaalde redenen. Hou jezelf niet voor de gek. De nadelen van alcohol voor het lichaam zijn nog altijd groter dan de voordelen. Drink dus geen alcohol omdat het “goed voor je gezondheid zou zijn” maar gewoon omdat je het lekker vind.
  3. Wil je meer inzicht in je drinkgedrag? Noteer een maand lang hoeveel je drinkt, wanneer en met wie. Na die maand kan je terug kijken of er een bepaald patroon in je drinkgedrag zit.
  4. Voorkom dat het drinken van alcohol een gewoonte wordt door niet iedere dag te drinken. Maak afspraken met jezelf over wanneer je wel en wanneer je niet drinkt.
  5. Spreek van te voren af met jezelf (en het liefst ook met anderen!) hoeveel je wilt drinken. Of stel een tijdstip waarna je niet meer drinkt. Wees ook eerlijk tegen jezelf als je geen maat kan houden. Als je een alles of niets type bent en het niet bij 1 of 2 drankjes kan laten is het misschien beter om helemaal niet te drinken.
  6. Drink geen alcohol als je dorst hebt. Van alcohol (ja ook van bier) krijg je juist meer dorst.
  7. Wissel het drinken van alcohol af met water of fris.
  8. Last but definitely not least: zoals ik aan het begin van mijn blog al aan gaf, alcohol drinken is sociaal geaccepteerd gedrag. Géén alcohol drinken wijkt dus af van de norm. Door zelf bewust geen alcohol te drinken confronteer je anderen bewust of onbewust met hun eigen ideeën en gedrag rondom alcohol. Hieruit kunnen vervelende of niet-steunende reacties ontstaan. Bedenk dus van te voren wat je gaat zeggen als iemand jou een drankje aan biedt. Ga geen discussie aan. Dat is nergens voor nodig. Jouw keuze. Punt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *