Blog 05 – Eat the frog in the morning!

Ik hou van lezen. Niet alleen van psychologische trillers en literatuur maar ook van informatieve boeken. Sinds ik geen auto meer heb reis ik naar mijn werk met de trein. Dat geeft mij twee keer per dag een kwartiertje de tijd om wat te lezen. Dat is ongeveer een boek per 2-3 weken. Uiteraard gaat mijn interesse uit naar onderwerpen als het menselijk lichaam, sport en bewegen, gezondheid, gedrag en coaching maar ook naar persoonlijke ontwikkeling. Boeken over geluk, mental training en management bijvoorbeeld.

Boeken

Het grappige vind ik dat die boeken ook op een gegeven moment elkaar gaan quoten en ze halen er ook allemaal een aantal klassieke quotes van knappe (vaak al overleden) koppen bij. Een van die quotes is er een van Mark Twain (o.a. schrijver, 1835 – 1910):

 “Eat a live frog first thing in the morning and nothing worse will happen to you the rest of the day.”

Dit is zo’n zinnetje dat te belachelijk en overduidelijk is om al te veel aandacht aan te besteden, laat staan om te onthouden. Toch op een of andere manier zit de kikker in mijn brein genesteld. En ik merk meer en meer hoe zinvol deze quote is. Die “kikker” is namelijk je belangrijkste taak voor de dag. De kikker is vaak ook de taak waar je het meest tegen op kijkt. De taak die je waarschijnlijk voor je uit blijft schuiven totdat de dag voorbij is. De volgende dag ligt diezelfde kikker weer op je bord, waarschijnlijk naast een vriendje. Nu moet je twee kikkers eten en daar heb je helemáál geen zin in. Had je het nou maar gister gedaan… En dan volgen er twee opties.

Optie A: Je blijft uitstelgedrag vertonen en doet alsof de kikker er niet is terwijl je keihard van je eigen slapheid baalt. Die kikker blijft in een hoekje van je gedachten zitten en het negeren er van kost steeds meer energie.

Of optie B: je gaat met lange tanden de kikker eten om er achter te komen dat het eigenlijk helemaal niet zo veel voorstelde. Waarom deed je daar nou zou moeilijk over?  Tsjah.. omdat het een kikker is. Dus vertoon je de volgende keer exact hetzelfde gedrag.

Ik merk dat ik best een boel kikkers in mijn leven heb. Van die energieslurpende taken die wel belangrijk zijn, maar niet dringend. Nou ja, niet dringend genoeg want dan zou ik ze wel gewoon doen. Sporten is daar een goed voorbeeld van. Het is mijn doel om 2 – 3 keer per week een krachttraining van ongeveer 45 minuten te doen. Ik voel me daar goed bij en ik kan oprecht de hele dag uitkijken naar een fijne training aan het eind van mijn dag. Totdat…. ik thuis ben en dat moment om te gaan trainen daadwerkelijk is aangebroken.

Ja, ik vind sporten belangrijk. Ik word er gezonder, sterker en fitter van. Maar de wereld vergaat niet als ik ’s avonds thuis kom en een serie kijken vanaf de bank verkies boven een uurtje mijn spieren laten branden. Dat goede gevoel wat ik heb ná het sporten, dat kan ik me dan spontaan niet zo goed meer voor de geest halen.
Dus hebben we een oplossing bedacht: op maandag en donderdagochtend staan we extra vroeg op zodat we kunnen trainen voor werktijd. Het vereist wat discipline om zo vroeg op te staan, maar het vereist nóg meer discipline om onszelf en elkaar ’s avonds steeds over “geen zin meer” heen te trekken.

Schoenen

Wat is jouw kikker? En hoe kan je er voor zorgen dat je die kikker wél tackelt in de ochtend? Mijn wekker voor maandag en donderdag staat in ieder geval al om 6 uur ingesteld en mijn sportkleren voor morgenochtend liggen al klaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *