Grip op stress

In mijn blog van vorige week vertelde ik dat ik eigenlijk al een jaar last heb van stress gerelateerde klachten. Best confronterend, trouwens, om te moeten opschrijven dat dit echt al een jaar gaande is. Bij mij uit stress zich in eczeem. Onmogelijk om aan te ontsnappen (jeuk is echt verschrikkelijk), zeker toen het in mijn gezicht ging zitten. Ik bleef maar mijn kop in het zand steken, ondanks continue vragen vanuit mijn omgeving. Na een kleine mental breakdown (lees: stevig potje huilen) en een nachtje weg met een van mijn beste vriendinnen realiseerde ik me eindelijk hoe ik dit probleem moest gaan aanpakken.

dear_stress_lets_break_up

Boeken over zelfontwikkeling en zelfontplooing heb ik altijd al interessant gevonden. Een aantal klassiekers mogen dan ook niet ontbreken. Een van die klassiekers is “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey. Dit wordt het beste managementboek ooit genoemd. Het boek gaat niet eens specifek over management van bedrijven, zoals de titel misschien wel doet vermoeden. Het gaat meer over management van jezelf. En laat dat nou precies zijn wat ik nodig had!

In zijn boek beschrijft Covey hoe je de kwaliteit van je werkende leven, je gezinsleven en je priveleven kan verbeteren. De belangrijkste stappen hierin waren voor mij op dit moment de eerste drie stappen (of eigenschappen) waarin je van een situatie van afhankelijkheid (van je omgeving, van je inkomen, van je sociale kring… noem het maar) naar een situatie van onafhankelijkheid gaat. Dat betekent dus dat je je niet laat leven door anderen maar je eigen plan trekt, op basis van wat je zelf belangrijk vind. Wederom: precies wat ik nodig had!

Eigenschap 1: Wees proactief
Om de term proactief te begrijpen is het goed om naar het tegengestelde te kijken: reactief. Als je reactief bent, loop je achter de feiten aan. Eigenlijk laat je het leven gebeuren. Ik ben bijna een jaar op een reactieve manier met mijn eczeem omgegaan door het eerst te negeren, daarna te wachten tot het vanzelf over zou gaan en vervolgens er een zalfje op te smeren zonder iets te doen aan de oorzaak. Toen ik eindelijk onder ogen wilde zien dat het te maken had met een te hoge (werk)druk, waren het allerlei factoren die buiten mijn invloed lagen die ik de schuld gaf. Ik kon er niks aan doen, ik moest wel en zo ben ik nu eenmaal…

Wat een bla… Ik kan het ook anders aanpakken. Ik bepaal zelf hoe ik mijn tijd indeel. Ik kan kijken of er alternatieven zijn. Ik kan kiezen. Dát is proactiviteit.

Eigenschap 2: Begin met het einde voor ogen
Veel boeken en cursussen rondom zelfontwikkeling werken met dezelfde visualisatie oefening. Deze visualisatie gaat over het bijwonen een begrafenis. Het is niet zomaar een begrafenis. Het is namelijk de begrafenis van jezelf. Dat klinkt misschien een beetje luguber, maar het is heel waardevol om te bedenken wat je graag wil dat er over je gezegd wordt tijdens je eigen begrafenis. Wat voor persoon ben je geweest in de ogen van je partner, je beste vriend(in), je kind, je favoriete collega of je werkgever? En in hoeverre komt wat je graag wil dat mensen over je denken overeen met hoe je op dit moment je leven leidt en je tijd indeelt? Hoe groter dat verschil is, hoe meer werk aan de winkel.

Op basis van deze visualisatie schreef ik mijn persoonlijke missie, welke gebaseerd is op mijn kernwaarden en mijn persoonlijke rollen en doelen in het leven. Ik ben namelijk zo veel meer dan fysiotherapeut en leefstijlcoach. Ik ben namelijk ook nog verloofde, vriendin, dochter en … gewoon… mij! En al deze rollen was ik gewoon helemaal “vergeten” doordat ik bijna al mijn tijd en aandacht liet absorberen door mijn werk en alles wat er mee te maken had.

Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst
Pas wanneer je je rollen en doelen helder voor ogen hebt, dan komt tijdsmanagement aan de beurt. Ik heb het afgelopen jaar wel eerder een poging gedaan om aan tijdsmanagement te doen, maar dat mislukte steeds omdat ik gewoon letterlijk vergat om tijd voor mezelf en leuke, ontspannende dingen in te plannen.

Volgens de tijdsmanagement matrix van Covey wordt een activiteit bepaald door 2 factoren: hoe dringend zij is en hoe belangrijk zij is. Dringend betekent dat er onmiddelijke actie vereist is. Een telefoon die geluid maakt bijvoorbeeld. De meeste mensen kunnen dat niet gewoon negeren. Dringende kwesties zijn doorgaans zichtbaar, vooral belangrijk voor anderen en ze dwingen je om NU actie te ondernemen.
Of iets belangrijk is voor jou heeft te maken met de resultaten die je er van krijgt. Hoe belangrijk een taak is voor je staat direct in verband met je kernwaarden en de doelen in je leven. Vooral belangrijke zaken die niet dringend zijn vergen veel initiatief.

covey-matrix-belangrijk-urgent

Zo ontstaan er dus 4 kwadranten. Ik heb een week lang bijgehouden hoeveel van mijn tijd ik in welk kwadrant bezig was. De uitkomst hiervan was behoorlijk confonterend voor mij. Het overgrote deel van mijn tijd was ik bezig met taken die zeer dringend waren (of in ieder geval zo voelden voor mij) maar niet altijd even belangrijk. Ik was continue brandjes aan het blussen en liep achter de feiten aan te hollen. Steeds vaker zocht ik mijn toevlucht in wat voor mij als ontspanning voelde maar eigenlijk kwadrant 4 activiteiten waren. Nutteloos facebooken, doelloos op internet struinen. Eigenlijk was ik mijn kostbare tijd aan het verdoen.

eisenhower-model

Doordat ik eerder al mijn rollen en bijhorende doelen op een rij had gezet kon ik veel beter mijn kwadrant 2 activiteiten identificeren. Regelmatig sporten, elke dag een kwartier mediteren en voorbereiding treffen voor een gezond weekmenu horen daar bijvoorbeeld bij. Quality time met mijn vriend en andere vrienden horen daar ook bij. Een goede film kijken of een goed boek lezen of een dagje ontspannen in de sauna horen daar ook bij. En op mijn werk ben ik kritisch gaan kijken naar welke taken op dagelijkse basis echt belangrijk zijn voor MIJN ontwikkeling. Alleen daar besteed ik nog tijd aan. En tegen de rest zeg ik “nee” of besteed ik uit aan iemand anders. Iedere zondag maak ik een planning voor de komende week. Vanuit iedere rol in mijn leven die ik belangrijk vind stel ik 2 of 3 weekdoelen. Die plan ik in. Het zijn allemaal kwadrant 2 activiteiten. Als ik die activiteiten heb afgerond kan ik nu met een gerust hart genieten van mijn vrije tijd. De balans is weer terug. En mijn eczeem trekt langzaam weg.

Deze drie stappen zijn natuurlijk niet van de ene op de andere dag gegaan. Hier ben ik nu een week of 6 mee bezig. Het boek lezen, nadenken, opdrachten maken, nog meer nadenken. Een persoonlijke missie schrijven. Benoemen van kernkwaliteiten. Dit kost tijd en aandacht. Het is natuurlijk wat werkt voor mij. Maar als je dit soort zaken op je agenda leert zetten, dan weet ik zeker dat jij ook grip krijgt op je stress!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *