Leren mediteren? Get some Headspace!

Vorige week vertelde ik over de mijlpaal die ik heb gehaald. Een half jaar lang (180 dagen) heb ik onafgebroken achter elkaar gemediteerd met behulp van de app en de site van Headspace. Deze week ga ik daar iets meer over vertellen. Want deze gewoonte inslijpen is niet bepaald van een leien dakje gegaan.

Zoals ik vorige week al vertelde begint de Headspace-reis met de gratis “take 10”. Dit zijn dus 10 geleide meditaties van 10 minuten die als doel hebben om je een beetje te laten proeven aan mediteren. “Take 10” is het eerste deel van de drie delen van de “Foundation”. Na deze 10×10 minuten volgen 10×15 minuten en 10×20 minuten. Het zitten in stilte wordt dus steeds wat langer en de stem van Andy begeleid je door je eerste stapjes in mediteren. Hij leert je de volgorde, waarop je de focus legt, wat te doen als je wordt afgeleid, enzovoort.

Als de fundering gelegd is en je wat ervaring hebt opgedaan dan gaat er een soort bibliotheek van onderwerpen open waarop je je meditatie kan richten. Deze onderwerpen bestaan uit 10 tot 30 sessies. Je kan bijvoorbeeld kiezen om aan je mentale gezondheid te werken (stress, slaap, zelfvertrouwen, bezorgdheid), je relaties te verbeteren (verandering, waardering, acceptatie) of je prestaties te optimaliseren (geluk, balans, focus, creativiteit). Binnen deze onderwerpen leer je verschillende visualisatietechnieken en het labelen van gedachten en gevoelens. Bij al deze onderwerpen kan je zelf kiezen of je de sessies 10, 15 of 20 minuten wil laten duren. Wat je het fijnst vindt heb je al in de Foundation gemerkt.

HS1

Inmiddels heb ik dus 187 dagen achter elkaar gemediteerd, maar in totaal aantal sessies staat op 278 keer. Al vanaf de eerste dag heb ik er moeite mee gehad om een gewoonte te maken van mediteren. Soms dacht ik er aan, maar vaak vergat ik het of kwam het er gewoon niet van. In eerste instantie wilde ik het ook niet met mijn vriend delen, want… wat zou die er van denken? Die zou me vast raar en zweverig vinden. Dus ik heb het nog een hele tijd voor mezelf gehouden. Het helpt dus niet als je iets een gewoonte wil maken waarvan je niet wil dat anderen het weten 😉

Om je te stimuleren om van mediteren een gewoonte te maken heeft Headspace een mooi systeem bedacht. Op je voortgangspagina staat hoeveel van de verschillende onderwerpen je al volbracht hebt en ook een teller van het aantal achtereenvolgende dagen die je gemediteerd hebt. Daarmee kan je een badge verdienen. Een soort sticker dus, die je vroeger op de basisschool ook kreeg als je netjes geschreven had of je la had opgeruimd. Super suf natuurlijk en je hebt er niks aan, maar het werkt wel! Headspace geeft zo’n badge als je 1, 3, 10, 15, 30, 90, 180 en 365 dagen achter elkaar hebt gemediteerd. Maar…. als je 1 dag mist, staat de teller weer op nul en begin je overnieuw.

HS2

Ik heb er al een hele tijd over gedaan om bij 10 dagen te komen en daarna nog een hele tijd om bij 15 dagen te komen. Want elke keer als ik een volle week of anderhalve week dagelijks had gemediteerd dan was er wel iets wat me uit mijn ritme haalde (een druk weekend, een volle werkdag) en dan begin je weer overnieuw met tellen. Toen ik eindelijk bij 15 onafgebroken dagen kwam kreeg ik een “persoonlijk” mailtje om me te feliciteren met deze mijlpaal en als cadeau kreeg ik een maand gratis gebruik van Headspace om weg te geven. Dat is erg leuk en je hebt er ook nog wat aan. En ik denk dat de badges gecombineerd met het mailtje en de kleine cadeautjes uiteindelijk geweest is wat me gemotiveerd heeft om door te zetten. Op een gegeven moment was ik gewoon te ver om op te geven. Ik wilde ook de 90 en de 180 dagen halen en nu ga ik dus voor de 365.

Inmiddels heb ik gevonden wat voor mij werkt. Ik mediteer in de ochtend, het liefst direct na het ontbijt. Als ik dat niet doe dan komt het er misschien niet meer van. ’s Avonds is de kans groot dat ik het vergeet of dat ik in slaap val. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb ook al op allerlei plekken gemediteerd. Meestal gewoon in een stoel (de eetkamerstoel of een stevige fauteuil) met een rugleuning. In kleermakerszit zitten is voor mij sowieso verre van comfortabel en als ik zonder rugleuning zit kan ik me minder goed ontspannen. Dan zak ik helemaal scheef of in elkaar. Maar ik heb ook gemediteerd met de app in de trein onderweg naar mijn werk, in mijn werkkamer, in hotels, in het vliegtuig en in de vrije natuur, zoals aan de rand van de Grand Canyon! Tien minuten vind ik net wat weinig en twintig minuten duurt me net iets te lang, dus kies ik voor 15 minuten. En soms ben ik te gehaast voor 15 minuten en dan doe ik een korte, losse tien minuten sessie tussendoor. Mijn ervaring is dat je er niet te moeilijk over moet doen, als je het maar elke dag doet.

Heasdspace

En hebben de bijna 70 uren (!!) die ik inmiddels ongemerkt mediterend heb doorgebracht daadwerkelijk iets veranderd? Volmondig: ja! Het zijn geen enorme dingen en het is niet van de ene dag op de andere, maar dit heb ik tot nu toe gemerkt:

  • Ik ben me veel sneller bewust als ik me laat afleiden door gedachten of word meegesleept door gevoelens.
  • Ik voel juist minder snel en minder heftig negatieve emoties (boosheid, irritatie) en ik laat deze emoties makkelijker en sneller los.
  • Ik voel me rustiger, kan me beter focussen op 1 ding tegelijk in plaats van 10 dingen tegelijk willen doen.
  • Ik stop met eten als ik vol zit, ook al is het eten nog zo lekker.
  • Ik vind het minder vervelend om ergens te laat te komen. Nou ja, ik vind het nog steeds wel vervelend, maar ik krijg er niet meer zo’n opgefokt gevoel van in mijn lijf. Te laat komen doe ik dan toch al wel, daar verandert mijn gehaast niks aan.
  • Ik heb aanzienlijk minder een hekel aan sommige huishoudelijke klusjes als afwassen en was ophangen/opvouwen. Ik kan de tijd die ze kosten veel beter relativeren.

Dit maakt me dus nieuwsgierig wat een jaar mediteren allemaal met me kan doen! Heb ik jou ook nieuwsgierig gemaakt? Ik heb twee keer een maand en ook nog een kwartaal Headspace om weg te geven. Ik deel dit graag met je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *