Nieuw jaar, nieuwe kansen

En toen was het “ineens” 2016! De feestdagen zijn weer achter de rug en het gewone leven begint weer. Dat resulteert bij mij meteen in een writersblock. En dat al bij mijn 7e blog van de voorgenomen 52.  Dat belooft nog wat. Ik heb niet zo veel met goede voornemens, maar toch is de jaarwisseling wel een mooi evaluatie moment. Wanneer ik met een nieuwe klant een coachtraject start dan kijken we altijd samen naar de 5 hoofdthema’s binnen een gezonde leefstijl: bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. Op basis daarvan worden dan de doelen bepaald. Dus heb ik deze hoofdthema’s ook voor mezelf op een rijtje gezet. Dit geeft jou als lezer weer wat meer inzicht in hoe mijn leefstijl er uit ziet en tijdens het op papier zetten er van kreeg ik weer allerlei inspiratie voor nieuwe blogs. Zo hebben we er allemaal dus wat aan! Hier komen ze:

Bewegen
Krachttraining is echt wel “mijn” sport.  Mijn vriend en ik doen dit al een jaar of 5 samen. We hebben al met allerlei trainingsschema’s geexperimenteerd en vorig jaar heb ik eindelijk ook het trainingsschema gevonden dat bij mij past. Door de jaren heen hebben we geinvesteerd in materialen voor thuis (een squatrek, een bankje, een set kettlebells, 4 dumbells met verwisselbare gewichten, elastieken). Met veel plezier trainen we in ieder geval 2x per week. Dit doen we dan dus gewoon thuis en sinds eind 2015 in de ochend en nog voor werktijd. Zo beginnen we dus superfit aan de dag! Als er tijd voor is dan trainen we op zaterdag nog een derde keer.

Op zondagavond krijgen we al 8 jaren op een rij les in stijldansen in een gezellig buurthuis in Amsterdam. Nu we op topklasse niveau dansen is dit naast ontspanning ook echt wel hard werken. Bewegen hoeft dan ook niet altijd over sport te gaan. Het hele afgelopen jaar ben ik auto-loos geweest. Dit heeft geleidt tot veel meer beweging in de vorm van lopen en fietsen. En met behulp van mijn fitbit kan ik goed in de gaten houden of ik voldoende beweeg op een dag. Gemiddeld haal ik het doel van 10.000 stappen per dag makkelijk.

In het voorjaar heb ik een nieuwe vorm van bewegen ontdekt: hoopdance! Vroeger kon ik dus echt niet hoepelen, maar inmiddels heb ik dat best onder de knie. Met de hoepel leer ik allerlei coole trucs, het is super leuk om te doen (vooral met mooi weer in het park) en je krijgt er sterke buikspieren en een strakkere taille van als toetje. Ik heb er alleen wel wat externe motivatie voor nodig. In je eentje doe je het gewoon niet zo snel, dus ik ga komende week weer met een cursus beginnen.

Roken en Alcohol
Daarover kan ik vrij kort zijn: ik rook al heel lang niet meer. En ik hou best van een biertje op vrijdagavond of een wijntje bij een etentje. Maar meer dan twee of drie wordt het zelden. Ik drink eigenlijk nooit door de week en sowieso nooit alleen. Hier hoef ik dus niks aan te veranderen.

Blog-007

Voeding
Iedereen die ooit te kampen heeft (gehad) met overgewicht zal weten dat eten altijd in je hoofd zit. Wanneer mag ik weer eten? Wat ga ik dan eten? Wat mag ik wel of niet eten? En als ik onderweg ben, is er dan wel iets te eten? Gelukkig heb ik nu (ruim 10 jaar na het halen van mijn streefgewicht) eindelijk rust gevonden op dat gebied. Ik voel aan mijn lichaam wanneer het vol is en stop dan met eten, hoe lekker het ook is. Een gevoel van “honger” is niet meer bedreigend of meteen een reden om wat maar onder handbereik is op te eten. Geloof me maar als ik zeg dat deze rust érg fijn is.

Sinds we terug zijn uit Amerika heb ik zelfs ontdekt dat ik best met een eetmoment minder toe kan. Dat we nu ’s ochtends sporten in plaats van ’s avonds draagt daar ook aan bij. Dus na het ontbijt eet ik twee maaltijden op mijn werk en dan ’s avonds nog een kwarkje of een crackertje. Zo komt mijn totaal op vier eetmomenten als ik niet sport en vijf als ik wel sport.  Dit is wat werkt voor mij. En doordat ik een eetmoment minder heb op een dag zie ik het getal op de weegschaal heel langzaam terug kruipen. Ook niet verkeerd!

Mijn vriend en ik hebben een aantal vaste opties voor ontbijt, lunch en avondeten die gebalanceerd en voedzaam zijn. Daar hoef ik niks meer aan te veranderen. Sinds een paar maanden eten we ontbijt en vaak ook avondeten aan tafel, dus met aandacht. Meer aandacht dan wanneer we bij de computer of de tv aten in ieder geval. Door de week hebben we twee momenten waarop we koken voor de dagen die er op gaan volgen. Op het werk eten we dus uit een bakje, maar de inhoud is wel zelf klaar gemaakt. Mealpreppen wordt dat in de fitness wereld genoemd. Bevalt ons erg goed. In de weekenden, als er meer tijd is om te koken, dan proberen we graag nieuwe, gezonde recepten uit. Onze vleesconsumptie ligt vrij hoog dus ik probeer wel eens een vegetarisch recept uit. Daar ligt wel een verbeterpunt.

Ontspanning
Afgelopen jaar heb ik ontdekt dat 6 weken vakantie heerlijk is, maar dat dit bijna niet opweegt tegen drie jaar vakantiedagen “sparen” door veel te weinig vrij te nemen. Ik moet dus beter mijn vakanties en vrije dagen plannen en verdelen.
Daarnaast gaat het structureel 45 uren per week (met 3 dagen van 10 uren) me steeds meer tegen staan. Want daarnaast komen alle uurtjes nog die niet betaald worden. En de uren die ik in mijn bedrijf stop, in mijn blogs, in mijn vrijwilligerswerk, enzovoort. Dus vanaf deze maand werk ik iets minder en beheer ik mijn agenda wat strakker. Ik wil meer tijd voor de dingen die mij ontspanning en plezier geven: sporten, dansen (ook hoopdance), lezen, films kijken (we willen de hele IMBD top 250 hebben gezien!), lekker koken en eten en spelletjes spelen met vrienden.

Wat ik overigens wél heb bereikt op het gebied van ontspanning dit jaar is iets wat al een aantal jaren op mijn “to do” lijstje stond. Ik heb dagelijks een kwartiertje mediteren tot gewoonte gemaakt! Mijn blog van volgende week zal daar over gaan, omdat ik dan een mijlpaal heb bereikt. En bij die mijlpaal ga ik iets leuks weg geven.

Wat heb jij bereikt in 2015? Waar zou jij aan kunnen gaan werken dit jaar?
Ik wens je een fantastisch, healthy, actief en relaxed 2016 toe!

2 gedachten over “Nieuw jaar, nieuwe kansen

    1. admin Bericht auteur

      Dank je wel voor het compliment. Ik zal het doorgeven aan de fotograaf 😉
      Wat een goed voornemen! Dat is beter dan geen chocolade meer eten.
      Hoe ga je dat doen? Hoeveel is “minder”? Hoeveel is nog oké?

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *