Snel, makkelijk en gezond: traybake

Meestal kook ik in het weekend wat uitgebreider als ik tijd heb. Dan sneup ik graag door mijn kookboeken of op Pinterest op zoek naar lekkere nieuwe recepten. Even wat afwisseling van onze standaard maaltjes van door de week. Dit weekend had ik geen zin om lang in de keuken te staan, maar ik wilde wel wat nieuws… Dus: wat is snel en makkelijk te bereiden zonder al te veel rommel en afwas? Aangezien we nog lekkere aardappeltjes hadden liggen was het antwoord voor vandaag simpel: traybake!

Traybake… wat is het?

Traybake klinkt “fancy” maar het is gewoon de Engelse term voor een gerecht die klaar gemaakt is op de bakplaat van de oven.  Blijkbaar was traybake een trend in 2015. Kan je nagaan hoe trendgevoelig ik ben, haha. Zo werkt het: je snijdt en/of schilt aardappelen en groenten grof en verdeelt ze over een bakpapiertje op een bakplaat. Hierover heen sprenkel je olijfolie en je brengt de boel op smaak met verse en/of gedroogde kruiden. Afhankelijk van je smaak kan je vlees toevoegen, of niet. De bakplaat gaat vervolgens de oven in tot alles gaar is en klaar is je maaltijd. Snel, simpel, goedkoop en je kan er heel fijn mee experimenteren.

Traybake Pre-oven

Stap 1: groente en/of vlees

Hardere groenten (aardappels, wortels, koolraap, uit, knolselderij, venkel) doen er langer over om te garen dan zachtere groenten (champignons, tomaten, paprika, courgette). Wil je deze twee varianten mixen kan je dat doen door de hardere groenten 5 minuutjes voor te koken of door ze 10 minuten of een kwartier voorsprong te geven op de bakplaat voor je de zachtere groenten toevoegt.
Vleessoorten die je kan toevoegen zijn bijvoorbeeld kip (allerlei varianten: met/zonder vel, drumsticks, vleugels, dijen), vis (zalm, witvis, gamba’s), worstjes en ik kom zelfs recepten met gehakt tegen. Spek en chorizo kunnen lekkere extra’s zijn.

Traybake uit de oven

Stap 2: kruiden

En dan komt het belangrijkste stukje van het gerecht: de kruiden. Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen niet weten hoe ze met kruiden om moeten gaan. Het is jammer als je nooit verder gaat dan peper en zout. Ik denk dat ik de helft van mijn moeder heb geleerd en de andere helft van experimenteren. Eigenlijk is het heel simpel:

  • Harde kruiden (kaneel, laurier, kruidnagel, rozemarijn, tijm) hebben meer tijd nodig om hun smaak los te laten dan zachte kruiden (basilicum, koriander, peterselie, bieslook). Laat daarom harde kruiden lekker mee sudderen en voeg zachte kruiden pas vlak voor het serveren toe.
  • Zowel harde als zachte kruiden worden heel en gemalen (of gedroogd) verkocht. Heel en vers is altijd lekkerder. Punt. Harde kruiden heel voeg je vroeg bij het koken toe en vis je er later weer uit (in een stoofpotje bijvoorbeeld), gemalen kruiden voeg je pas later toe en je hebt minder nodig. Gebruik van gedroogde kruiden een derde tot de helft van wat je vers zou gebruiken.
  • Oosterse kruiden (bv. kaneel, kardemom, kruidnagel, piment, ketoembar, sereh) combineren goed met oosterse kruiden. Westerse kruiden (bv. tijm, rozemarijn, bieslook, peterselie, salie) combineren goed met westerse kruiden. Sommige mixen kunnen heel goed, maar als beginnende kok zonder pakjes en zakjes is de kans dat je een succesvolle combinatie maakt minder groot 😉
  • Hou het simpel! Tenzij je bijvoorbeeld een specifieke marokkaanse of thaise smaak wil creëren geldt: less is more.

traybake maaltje op het bordEn dan zou je uiteindelijk zomaar zoiets op je bord kunnen krijgen. Super snel om te maken en verassend lekker. Terwijl dit 40 minuten in de oven staat heb je je handen vrij om wat op te ruimen en schoon te maken of gewoon lekker te gaan zitten met een boek of een serie. Ook heel geschikt dus voor door de week. Wil je dit trucje ook doen? Het recept voor deze traybake vind je hier. Eet smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *