Leefstijlcoach

Na een coachtraject van 3 maanden of 6 maanden (afhankelijk van je beginsituatie en je persoonlijke doelen) heb je minimaal twee van de volgende mijlpalen bereikt:

  • Je hebt een gezond eetpatroon, dat past bij jouw leefstijl.
  • Je hebt je streefgewicht bereikt of bent hard op weg.
  • Je hebt sport en bewegen succesvol in je dagelijkse leven geïntegreerd.
  • Je bent gestopt met roken.
  • Je hebt rust en overzicht in je agenda. Je slaapt beter, herkent wat stress met je doet en weet wat je kunt doen om te kunnen ontspannen.

Bovendien heb je inzicht in de rol die je omgeving speelt (stimulerend of juist saboterend) in de ontwikkeling van je nieuwe, gezondere gewoontes.  Je leert hulpbronnen herkennen en inzetten. Je weet wat je struikelpunten en zwakke momenten zijn en hoe je daar mee om kan gaan.

Leefstijlcoach

stappen

Stap voor stap naar een gezonde leefstijl

Als leefstijlcoach begeleid ik mensen in de stappen die nodig zijn naar een gezondere leefstijl. Wat dat precies inhoudt is voor iedereen anders. Het gaat in ieder geval over de “BRAVO”-thema’s: Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Niet iedereen zal problemen hebben met dezelfde thema’s, maar ze hebben wel met elkaar te maken. Om af te vallen gaan bewegen en voeding hand in hand. Bij alcohol hoort vaak ook een sigaretje. Bewegen, roken, eten en alcohol hebben allemaal een link met stress (en dus ook met ontspanning). Om die reden ga je dus een leefstijlverandering aan en worden de doelen groter en meeromvattend. Een leefstijlcoach onderscheidt zich dus van bijvoorbeeld een diëtist of een personal trainer door naar alle facetten van gezondheid te kijken en door te begeleiden in gedragsverandering. Ongezond gedrag wordt in kleine stapjes vervangen door gezond gedrag.

Coaching

De definitie van coaching volgens de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO): “Coaching is een vorm van professionele begeleiding waarbij de coach als gelijkwaardige partner de ander ondersteunt bij het behalen van zelfgekozen doelen.”

Het doel van coaching is het verbeteren van het zelfinzicht en zelfvertrouwen van degene die gecoacht wordt. Dit wordt gedaan door het stellen van de juiste vragen op het juiste moment zodat je gaat nadenken over jezelf. Hierdoor ontstaat meer inzicht in doelen en drijfveren waardoor duidelijk wordt wat de eerste stap en de vervolgstappen gaan zijn. Het gaat hierbij om kleine, overzichtelijke stapjes. Een coach vertelt je niet wat je moet doen, maar helpt je de kern van het probleem onderzoeken en keuzemogelijkheden verkennen. Gecoacht worden gaat over verantwoordelijkheid nemen en over de bereidheid om actie te ondernemen. Door kleine stapjes te zetten in plaats van in één keer alles overhoop te gooien worden doelen overzichtelijk en is de kans op terugval veel kleiner.